frunzadinpalma.blogspot.com Web analytics

frunza din palmă: F.M. Dostoievski - Adolescentul

11 martie 2013

F.M. Dostoievski - Adolescentul

Feodor Mihailovici Dostoievski (1821-1881) a fost un scriitor rus. statuia lui este amplasată în centrul oraşului Omsk, din Rusia.

iată trei fragmente care v-ar putea convinge să citiţi cartea.

într-un fragment din cartea de faţă servitoarea Tatianei Pavlovna a uitat uşa de la intrare deschisă cât a mers până în pivniţă. adolescentul s-a infiltrat pe furiş în casa ei, tocmai ajunsese şi voia să o viziteze, dar cum a văzut uşa deschisă, s-a gândit că ar putea asculta fără să fie observat ce vorbesc ea şi Katerina Nikolaevna. s-a ascuns în dormitor, a lipit urechea de perete. ele vorbeau despre sinuciderea lui Kraft, un prieten de-al adolescentului. "dimineaţă am aflat. Kraft era un om cinstit, chiar dacă îi plăcea să flecărească." a spus Tatiana. "eu ieri am fost la el. era foarte vesel, nu ştiu ce l-a îndemnat să se sinucidă." a replicat Katerina. adolescentul şi-a pierdut controlul. a alergat în sufragerie. "Kraft...s-a sinucis?" a întrebat. ele au strigat la el: "de unde ai ieşit, va să zică ai tras cu urechea!" "astea-s prostii, minciuni pretinzi că sunt un spion, o doamne! de ce m-aş osteni să te spionez, când mi-e jenă să trăiesc printre oameni ca dumitale. cum să trăieşti printre intrigile voastre, minciunile voastre, când oriunde te învârteşti dai numai de uneltiri şi înşelătorii!" a replicat el. "plesneşte-l peste obraz, plesneşte-l!" a strigat Tatiana Pavlovna. a vrut să-şi ducă ea la bun sfârşit îndemnul, cum Katerina nu făcea nicio mişcare. adolescentul a apucat-o de umăr, a strâns-o, ea tremura, el şi-a luat avânt, a tras-o înspre el, a ridicat palma.

în alt fragment Lambert o vizitează pe Katerina Nikolaevna. ea stătea în salon alături de Tatiana Pavlovna şi adolescent. Lambert i-a zis că deţine o scrisoare de la amantul ei, Trişatov şi cere treizeci de mii de ruble pentru a nu i-o arăta soţului. Katerina a făcut ochii mari, a clipit de două ori, l-a privit cu mirare şi dispreţ, deşi era speriată. l-a ameninţat că o să-l reclame şi scrisoarea îi va fi confiscată. el a râs, a spus că soţul ei va auzi despre scandalul ce se va isca. a spus că va merge imediat la el să i-o arate dacă nu-i dă banii într-o săptămână. "dar eu n-am atâţia bani" a replicat ea tremurând. "ţi-am pregătit o poliţă. semnează şi după o săptămână să-mi dai banii, iar când mi-i dai, îţi restitui poliţa." i-a zis: "în loc să spui mersi că ţi-am cerut aşa puţin... scrisoarea asta valorează peste o sută de mii de ruble. altul în locul meu ar fi avut alte pretenţii...mă înţelegi... ţi-ar fi cerut ceea ce nici o femeie nostimă nu refuză când ajunge la ananghie. he-he-he! tu est belle, tu!" Katerina s-a ridicat brusc de pe scaun, roşie, clipind des, cu o lacrimă în colţul ochiului şi l-a scuipat în obraz. "stai că trag" a strigat Lambert, furios pentru că l-a scuipat. a scos revolverul, a prins-o, i l-a pus la tâmplă. ea a strigat apoi a leşinat. Versilov, soţul a năvălit în cameră, chiar atunci a ajuns de la serviciu, i-a luat pistolul din mână lui Lambert şi l-a izbit cu el în cap. acesta a căzut în nesimţire şi sângele care-i ţâşnea din rană s-a prelins pe covor.

în alt fragment adolescentul află că sora lui a fost dezvirginată de prinţul Dolgoruki, cel mai mare duşman al său. a rămas însărcinată. adolescentul s-a înroşit, a închis ochii, a tremurat, a vrut să se omoare. apoi a luat revolverul, a intrat noaptea în camera surorii sale, i-a apropiat ţeava de tâmplă.

Niciun comentariu: